Kurs i ”ha koll på läget” sökes

Ok. Jag erkänner. Om och om igen får jag bevis på att jag är alldeles för flaxig för mitt eget bästa. Man kan tro att en ”yogafröken” borde andas, kolla upp ordentligt, andas igen, tänka och fundera lite och då komma på att problemet inte är något problem.

Från början. Jag och dessa visum. Förra året har ni ju redan fattat - jag kollade inte upp att ambassaden var stängd. Nästa tripp dit hade jag inte kollat upp vilka papper jag skulle ha med mig. Innebar 3 resor till Göteborg bara för det. Den här gången hade jag koll på allt. Allt! Trodde jag. Ända tills min kära mor frågade mig, när vi anlänt till Thailand, hur länge mitt visum gällde, för i hennes beviljade visum stod det bara till 31\1. Jodå mitt med. Känns så där, när man ska vara kvar till 2/3 och man vet hur thailändska myndigheter fungerar. Sååå direkt kickade min problemlösargen igång. Såg till att mannen hemma fick foto på ansökningen, foto på visumet, telnr till ambassaden.
Han satte igång och googlade, skickade mig vägbeskrivning till ambassaden i Hua Hin. Läste att det kostade 1900 baht/pers att söka nytt. Alternativt 500 baht/dag för varje dag vi överskrider vårt giltiga visum.
När han väl fick tag på ambassaden så bad dom mig kolla s. 9 i passet. Där fanns en stämpel. Med det giltiga visumdatumet. Vad stod det där?

Jodå. Där stod giltigt 3 jan - 3 mars. Behöver jag berätta att s. 9 är sidan jämte den där de klistrar in visumgodkännandet på? Sååå. Hade jag andats, kollat läget, andas igen, tänkt och funderat lite. Så hade även jag insett att det giltighetsdatumet som står på visumet från Göteborg är det sista datumet jag måste ta mig in i landet för att visumet ska gälla. Sen stämplas hur länge det gäller väl på plats i Thailand. Borde jag ha vetat. Så klart. Men flaxiga jag gör just inte sånt.

Så. En kurs i hur man gör för att ha koll på läget sökes. Kanske tom jag lär mig någon gång. Men jag inbillar mig att jag har andra bra egenskaper. Jag löser mina problem. Även dom som inte är något i från början. Och det känns sjukt bra att vakna och inse att man tjänat 15 000 baht *3. Idag ska här firas. 😁😅🙈




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett steg närmare

Kärlek

Det finns alltid något att fira