Thailändsk kultur

Sawadee kaa

Har fått fantastika möjligheter att lära om den thailändska kulturen den här veckan. Utflykt med jobbet. Besökt ett tempel och fått buddiska ceremoni av den ljuvligaste munken. Han skrattade, log och pratade på. Ingen fattade. Han kunde bara thailändska. Vi kunde svenska. Som tur var var det en elev som kunde lite thailändska som tappert försökte hinna med att översätta allt som munken sa. Vi gav gåvor, sen rabblade vi galet mycket obegripliga fraser och så skvättes det vatten på oss. Och nu är jag välsignad. Och munken lite rikare. 

Varje dag har en egen Buddhastaty och en egen färg. Om man söker rätt på vilken dag det var när man föddes så vet man vilken dag som sin egna speciella. Jag är född en tisdag. Min färg är rosa. Det innebär att jag helst ska ha något rosa på mig på min dag.  Känns som om det var helt rätt dag jag föddes. Min speciella Buddhastaty är den som syns i mitten, den liggande Buddha. (Även den känns helt rätt )



Vi äter frukt i mängder. Typ gratis. Köper en stor klase bananer för 25 baht - 7 kr -isch. Testar allt möjligt. Drakfrukt är väldigt trevligt. Jackfruit är inte M:s favorit 😅. Bäst är nog ändå mango och ananas. Kommer bli svårt att gå tillbaka till den svenska halvmogna importerade varianten.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett steg närmare

Kärlek

Det finns alltid något att fira